INGIN MENGIRIM ARTIKEL? TAK TAHU NAK LUAH DEKAT MANA? Pihak Belia Usia Bahagian Sandakan berbesar hati jika anda dapat mengirim artikel anda mengenai program-program yang berlangsung di kawasan anda terutama di daerah sandakan (kampung sim-sim, karamunting, kampung air, batu putih, tinosa, merpati, bandar indah, sri taman, kampung gum-gum dan banyak lagi) dan di seluruh malaysia amnya. Kirimkan program-program yang berlangsung di kampung anda. ke e-mail :

beliausiasdk@gmail.com
dan pihak belia usia sandakan akan menyemak dan menyunting artikel anda bagi langkah-langkah keselamatan sebelum di paparkan.


PAPARAN MENARIK MENGGUNAKAN IE V8+ / MOZILLA FIREFOX





Pihak belia usia bahagian sandakan amat berbesar hati jika anda dapat join dalam group facebook belia usia.

ini untuk memudahkan lagi perhubungan ahli dalam memartabatkan syariah dalam DUNIA IT ini.

Search dalan enjin pencarian facebook : belia usia bahagian sandakan


terima kasih.

Thursday, January 28, 2010

PENA : SATU (1) ATAU SERIBU (1000)?

SEMALAM (27/01/2010) lebih kurang pukul 7:00 malam, penulis ada menyinggah di Masjid Nursyakirin Bandar Indah Batu 4 Sandakan untuk bersolat maghrib. Kerana terlewat waktu dan mengejar waktu maghrib sebelum masuk waktu isyak.

Penulis tidak tahu sebenarnya Masjid Nursyakirin ada menganjurkan ceramah selepas solat maghrib. Kalau tahu awal-awal boleh pergi awal. Bukan kerana tidak tahu awal ada ceramah, penulis pergi solat maghrib lewat. Tapi memang ada hal mustahak yang sengaja atau tak. Wallahu Alam.

Sesampai di masjid, penulis terus masuk tandas untuk membuang apa yang patut. Sambil membuang, sambil memasang telinga mendengar ceramah. Penulis terfikir-fikir, siapakah agaknya penceramah yang menarik hati membuka telinga ini? Nak katakan salah seorang ustaz yang penulis gemari. Lain pula suaranya. Mungkin juga kerana pembesar suara tak seberapa jelas? Namun, penulis tetap juga menyatakan dalam hati, yang ustaz yang berceramah ini adalah salah seorang ustaz yang penulis gemari. Dia ialah Al-Fadil Ustaz Bakhtiar Hud bekas pelajar University Al-Azhar.

Namun, bukan ini sebenarnya penulis nak bercerita. Penulis sebenarnya tertarik dengan sepatah kata ustaz iaitu :

"Untuk menegakkan Hukum Allah di muka bumi ini bukan susah. Ada segelintir orang menyatakan, bila pencuri harus dipotong tangannya. Hukum Allah bukan terus menghukum tanpa bukti yang kukuh. sekiranya orang yang kena hukum itu bertaubat, dapat membayar ganti rugi barang yang dicurinya dan tidak lagi akan mengulangi perbuatannya lagi. Maka orang itu akan bebas"

Katanya lagi.

"Pencuri yang dipotong tangannya itu akan menyelamatkan Beribu-Ribu orang lain hanya kerana seorang pencuri"

hanya itu sahaja sempat penulis tangkap kerana sesi soal jawab di buka. Kalau dapat pergi awal, mungkin panjang sikit nak tulis. :)

lantas teringat pula kata-kata Imam Rawatib Masjid Daerah Sandakan Imam Sariwadi Bin Ahmat sebelum menjadi imam. Beliau berkata dengan penulis dan adalah 2, 3 orang lain pada masa lalu seperti ini.

"Pepatah orang Cina mengatakan, kalau dalam kelompok itu ada sepuluh (10) orang. Satu (1) darinya adalah jahat, maka wajib membunuh yang seorang itu untuk menyelamatkan Sembilan (9) orang dalam kelompok itu."

Kesimpulannya disini ialah. Jangan biarkan seorang itu merosakkan yang ramai itu. Fikir-Fikirkanlah.

***Penulis tak dapat bagi gambar Ustaz Baktiar Hud kerana penulis tak terfikir nak tulis dalam blog.

0 comments:

Post a Comment